Beskyttede sider
**************
Log ind herunder...
Skriv dit brugernavn
og kodeord, og klik
på "Logind"-knappen.

Sitemap

Brugernavn

Kodeord

Husk Login

 
 
 
 

Sikker Mail

CMSimple $output.=memberspage("Siden_kan_ikke_vises","1,2,3");#

For at benytte sikker mail skal du have en fungerende Medarbejdersignatur.
Tjek evt. om du kan logge ind her: medarbejdersignatur.dk Hvis det virker, så er du klar.

Vi har desværre måttet opgive at få det til at virke på Mac computere :-(
Så det kræver at du har adgang til en winwowsmaskine, hvor din mail er opsat i Outlook.
Hvis du er Mac bruger skal du tage en kopi af din nøglefil på Mac'en, og kopiere den til windowsmaskinen.
Følg evt. vejledningen HER

Når du er klar, altså har din mail installeret i Outlook og en fungerende Medarbejdersignatur på en windows maskine, kan du følge denne anvisning, eller følge disse trin:

Installation af Sikker Mail

Åbn Outlook.
Klik på Filer i den øverste menu. Vælg derefter Indstillinger. 
Vælg punktet Center for sikkerhed og rettighedssadministration i venstre side.
Tryk derefter på Indstillinger for Center for sikkerhed og rettighedssadministration
Vælg punktet Mailsikkerhed i menuen til venstre. Du kan nu vælge om du som standard ønsker at signere dine e-mails. Vælg herefter Indstillinger
Du skal nu vælge et certifikat til signering og et certifikat til kryptering. Som standard vil Outlook automatisk vælge det samme certifikat til begge formål. Tryk på  Vælg for at få vist listen over tilgængelige certifikater
Den kan indeholde ét eller flere certifikater udstedt af TRUST 2408 OCES CA I. Du vil typisk skulle benytte certifikatet med dit fulde navn.
Klik på  OK indtil du er tilbage i din indbakke
Du er nu klar til at bruge sikker e-mail i Microsoft Outlook

Afsendelse af sikker e-mail

Åbn en ny e-mail som du ville gøre normalt.

Du kan nu vælge at signere din e-mail ved at vælge fanebladet Indstillinger og markere Signer som vist på knappen nedenfor. Valgte du i forrige trin at signere alle dine e-mails, vil denne være aktiveret i forvejen. Ønsker du at kryptere e-mailen, så det kun er modtageren, der kan læse indholdet, skal du markere Krypter. Kryptering kræver, at du har modtagerens certifikat i din adressebog.
 

Sådan gemmer du modtagerens certifikat i din adressebog

For at kunne sende krypteret e-mail er det en forudsætning, at du har modtagers certifikat gemt i din adressebog. Dette kan enten ske ved, at I tidligere har udvekslet certifikater med hinanden, eller ved at du downloader modtagerens certifikat på vores hjemmeside.

Udveksling af certifikater

I kan udveksle certifikater med hinanden ved at sende en signeret mail. Når du har modtaget en signeret mail, skal du tilføje afsender til din adressebog. Så bliver afsenders certifikat gemt i din adressebog og du er nu klar til at sende krypterede beskeder til afsenderen.

Søg certifikat i certifikat-databasen

Når du skal downloade brugerens certifikat fra Nets' hjemmeside, taster du modtagers e-mailadresse ind i søgefeltet. De certifikater, der matcher din søgning, vises på en liste. Du har mulighed for at downloade selve certifikatet eller et vcard. Hvis du downloader et vcard, kan du åbne det i dit mailprogram og tilføje kontakten til din adressebog.

 

Ønsker du at downloade modtagerens certifikat via din browser, kan du gøre dette på søg certifikat-siden: https://www.medarbejdersignatur.dk/produkter/nemid_medarbejdersignatur/information_om_nemid/sikker_e-mail/soeg_certifikat/

 

 

*****************************

Sikker mail benyttes til at kunne sende sikre/fortrolige mails til eksterne samarbejdsparter, som f.eks. UU-vejledere, psykiatrien, socialrådgivere og kommunens medarbejdere mv.

For at kunne afsende (og modtage) sikker mail, kræver det at du har en medarbejdersignatur udstedt af skolen. Har du behov for en, så tag fat i Mads.

Når man har en aktiv medarbejdersignatur fra skolen, kan man installere Sikker mail på sin computer.

Det er lidt forskellig fremgangsmåde, afhængigt af om det er Windows eller Mac, og hvilket mailprogram man benytter. I dette tilfælde er det helt sikkert nemmest på windows computere (men selvfølgeligt muligt på Mac)

Videoer med tips og triks (YouTube):

Opsætning af sikkermail på Mac, med macs eget Mail-program

Sider med vejledninger og triks:

Opsætning af sikkermail, (desværre kun Outlook på windows samt Thunderbird på Mac!), NETS's vejledning

Opsætning af Sikker Mail på Outlook 2010 (Windows 7)

 

Genvej til 'Offentlig certifikatdatabase', som man skal bruge når man skal finde modtagerens certifikat.
For at kunne sende krypteret, SKAL man have modtagerens certifikat installeret. Det kan man finde via denne database. Det kan anbefales at du laver det som et bogmærke i din browser hvis du bruger det tit...!

Installation af certifikat:
Windows: dobbeltklik på den downloadede fil og følg guiden
Mac: ... på vej ...

UU vejledere

Vedr kontakt til UU vejledere, har vi fået denne melding i maj 2018:

***********
*** SNIP ***
***********
Fordelen ved at jeres vejledere har sikker mail er, at UU-vejlederne kan skrive sikkert direkte til jer.

Men da vi ikke har sikre mailadresser, kan I stadig ikke sende sikkert direkte til os fra jeres sikre mail adresser, men må skrive via dette link: http://www.uu-aarhus.dk/da.aspx
(Ved at følge denne fremgangsmåde lander jeres besked direkte hos UU Aarhus, uden at skulle omkring Aarhus Kommunes centrale postkasse)

Vi håber at dette er version 1 af sikker post og i næste version får alle UU-vejledere en sikker mail 😊

Med  venlig hilsen
Joan Wøhlk Petersen
Brobygningskoordinator og UU-vejleder på Laursens Realskole
***********
*** SNAP ***
***********

Følgende medarbejdere har sikker mail:
Karin Rasmussen
Gitte Møller
Mads Bischoff (på vej)
Berith Nielsen (på vej)
Anette Due (på vej)
Lone Andersen (på vej)

Friis (?)
Henrik (?)
Karin/kontoret (?)
Andre? Vejledere?
 
 

 
 

Gøglerproduktionsskolens hjemmeside: www.goglerskolen.dk